Sanna

Mat

Publicerad 2012-09-17 22:18:10 i Mitt Sanna,

Idag har jag seriöst bara åkt tåg och jobbat.
Jobbar fram till 07.30 imorgonbitti.
 
Imorgon blir det att städa, fixa tvättid och veckohandla med pappa på kvällen.
För jag måste sluta äta ute så mycket (sjukt onödigt). Så har 4-5 rätter som jag ska laga och ska göra massa matlådor av. 
Jag äter ute för när jag är hungrig så orkar jag inte göra värsta maten hemma som tar timmar. Så jag har inge ursäkt att inte äta hemma om jag har massa olika matlådor i frysen att bara värma på.
 
Tänkte laga:
Köttfärssås och spagetti
Korvstroganoff
Lasagne
Kycklingfilé i tomat-currysås
Potatis och purjulöksoppa
 
Har ni några mat-tips?

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-09-17 22:56:39

Alla sorters grytor el. liknande med ris brukar kunna gå bra att frysa ner om man nu måste ha tillbehöver i också, annars är det alltid godast att koka det när man ska äta, hemmagjord pizza, fixa hemmagjorda köttbullar/pannbiffar/köttfärslimpa, kålpudding, moussaka, pajer, chili con carne, flera sorters soppor... potatis brukar dock inte bli så bra av att frysa in det men det kanske går bättre när det är i nånting som soppa eller mousakka? :)

Svar: tack! Ja jag tänkte köpa typ 2 kg köttfärs och köra massa olika rätter. Men har du någon bra kyckling rätt? Jaså? det kanske inte går att frysa potatis.
Sanna

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-09-17 23:55:43

Ja köttfärs går o göra så oändligt mycket på, lasagne är ju en väldigt bra rätt att frysa ner också om man vill ha nått färdigt på en gång!

jo absolut, hur många som hellst ;) alla sorters kycklingsoppor och grytor, kyckling i vitlökssås, pestomarinerad kyckling, kyckling i ädelostsås, parmesangratinerad kyckling, kycklinglasagne, chicken tikka masala, ört o citronbakad kyckling, kyckling med annanas o kokosmjölk, currykyckling, flygande jakob.. olika thairätter på kyckling, kyckling med bacon och plommonsås, det finns så otroligt mycket, bäst blir det om kycklingen ligger i nån typ av sås när du fryser in den och om du tillagar den i ugnen, och gör den precis klar, om kycklingen börjar "tråda" sig så är den på väg att bli torr och då kan den bli ännu torrare sen när du ska tina upp den.. 65C ska den vara på, då är den perfekt! :)

Du kan alltid googla på olika kycklingrecept.. en ganska bra kycklingrätt är den i vitlökssås,
då har vi:
färsk vitlök,
mjölk/grädde,
färskost med örter/gräslök (och vitlök men ej ett måste),
det finns frysa örtkryddor på affären som är jätte bra man kan använda sig av,
kryddor som salt o peppar
och så reder vi av den lite med maizena

Väldigt enkel att göra men du kanske tycker att den är lite fet när det är grädde i?

Skulle nog rekomendera dig att du gör nån typ av kycklingryta också ialf :) dom brukar vara ganska nyttiga och väääldigt goda.

Svar: Ja jag brukar göra currygryta, kyckling pastasås och tikka masala också :)Ja jag ska kika mer :) Har hittat ett recept med tomat och curry som lät och såg gott ut.
Jag har liiite svårt för vitlök. Känslig när det blir för mycket. Funkar bara i vitlöksbröd. haha!
Men kyckling och pesto lät gott!
Eller förresten kan inte du komma hit och bli min personliga kock ? ;)
Sanna

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-09-18 20:29:02

Haha, jaha :) vitlök som e så gott ;) billigast o köpa en färdig pesto på burk då än att göra den själv (fast det är ju godare att göra själv, men kostar lite om man inte ska ha så mycket)

Jaaa... betalar du bra så har du frukost på sängen varje dag ;) haha

Svar: haha såklart jag betelar bra ;)
Sanna

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-09-18 21:57:14

haha, härligt ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela